الاثنين، 7 ديسمبر 2009

الطفلة البريئة المغمضة بقت من انهاردة مش كده بقت واحدة تانية متمردة

عمري ما كنت افكر اني ممكن اكون من ضمن السياسين او افكر يعني ايه سياسة وسياسين
كلمة مجتش اصلا على بالي قبل 2008
لما اشتركت في جروب اضراب عام لشعب مصر مفكرتش بردو ان دي سياسة
كنت بتاعمل مع الناس على انهم ناس عادية
كنت زي اللي قاعدة على الرملة على شط والبحر جه سحبها لجوة
لما اتسحبت لجوة ابتديت اشوف عالم كل يوم بتبان معالمه اكتر واكتر
كل يوم بقيت بتخض واتصدم بواقع غريب ومؤلم
"ما وراء الستار" .... جملة كنت بسمعها زمان ويمكن سمعتها في فيلم فتح عينيك بس جملة بتعدي زي اي جمل
بس شوية بشوية بقيت اشوف تفاصيل خلتني اعرف يعني ايه ما وراء الستار
لما ادركت اني كده في عالم السياسة كنت متخيلة اني الناس دي ناس كلها عندها مباديء ماشيين عليها بغض النظر اني اتصدمت بالتحرر الزائد عن اللزوم في اغلب الاشخاص
وحسيت انه عالم غريب من اخلاق غريبة بس قلت انا مالي دي حرية شخصية بس اكيد هما ليهم مباديء واهداف نبيلة
واتعلمت ان اي حد بيحاول يشوه صورة السياسين انه كعبو كعبو حبيبي وانا الاعبه
كعبو ده كان اللقب بتاع افراد الامن
واي حد يعترض على السياسين يبقى كعبو
وثقت في اشخاص كتيير كانو راسمين الوش الملائكي على وجوهم
وابتدوا يقربو مني كل ما نشاطي يزيد على انهم خايفين عليا وبيشجعوني وكل واحد يجي يقولي انا اللي هحميكي من كل الذئاب البشرية الموجودة في الوسط السياسي
كنت بصدق ناس منهم كتيير كان اسلوبهم وقتها مقنع جداااا وانا كنت وقتها طفلة بريئة شايفة كل الناس ملايكة
شوية شوية لما ابتديت اتفرج على الصراعات اللي بتحصل بين السياسين وبعضهم كنت بسال ليه بيحصل ده
كان سؤال بريء اوووي
احنا عدونا واحد اللي هو النظام واللي واحنا بنواجه مواجهة مباشرة هو الامن
ولكنا معارضة ليه نقف قدام بعض وننسى نقف قدام الامن؟
كل شخص قابلته لقيته بيجاوب بشكل مختلف
الي يتهم ناس انهم عملاء للامن
واللي يقولي دول بيلعبوا لمصلحتهم الشخصية
واللي يقولي دول مرضى نفسيين
وكلها اتهامات
مشغلتش بالي اوووي اني افهم بس كان كل همي اني ابعد اي شخص انه يوقف الشغل اللي داخلة عشانه
وفضلت اشتغل بكل كياني بعقلي وقلبي ومجهودي
نسيت اني بنوتة ليها حياتها وقربت اخسر شغلي وخسرت اهلي وخسرت اصحابي ومهمنيش
كل اللي كان هممني اني اوصل للهدف حتى لو مت بس افضل لاخر نفس شغالة للبلد وللناس ونيتي كانت اني لمااموت واقابل ربنا اقوله انا مسكتش انا حاولت بكل اللي قدرت عليه
اشخاص كتيير اتغيرت او بانت على حقيقتها بس يمكن الضرب كله مكنش فيا كان في اللي حواليا
فابتديت اعرف قيمة شخاص ويعلو في نظري واشخاص تانية اتصدمت فيهم
وكان شغلني اوووي اعرف هما اتغيرو؟ ولا هما كانو كده؟ ياترى اسلوبهم البريئ اللي كانو بيكلموني بيه ده تمثيل متقن بالشكل ده؟ ولا هما اللي اتغيروا؟
طب ايه اللي بيغيرهم؟
واسئلة من النوع ده وموصلتش لاجابة
بس مع كل اللي بيحصل ده وكل شوية ناس تتكشف وناس جديدة بتظهر منهم يتكشفوا ومنهم يكملو ومنهم يبعدو
وانا كان كل همي اني اكمل
ابتديت افكر شوية في مبادئي واللي عايزة اوصله واللي الناس مش بتتكلم فيه وابتديت يبقى ليا راي حقيقي في السياسة والدين والاجتماعيات و و وو
لقيت هجوم شديييييييد من ناس كتييير ولقيت فرض راي ابتدى يحصل ولقيت ناس اتغيرت معايا واشاعات تتطلع وواغلب كل ده كان بسبب الكلام في الدين
اتقالي اهدي شوية في الدين عشان اسلوبك بيكره الناس في الدين .. لا لا والله ما ده هدفي انا مش عايزة اكره الناس في الدين
طيب يبقى اهدي ومتتكلميش في الدين خالص
حاضر
قمت مكملة في النشاط السياسي والاجتماعي وبحاول اربطهم ببعض
ايتديت اعرف من ناس قالولي انهم خايفين عليا ان من كتر شغلي وثقت اغلبية الناس فيا ده عمل غيرة حواليا وان لازم اهدى شوية
قلت لا اهدى ليه والناس الغلبانة دي من هيجبلهم حقوقهم
طيب بلاش تهدي كملي شغلك عادي بس بلاش تكتبي كل شوية انتي بتعملي ايه وبلاش تتكلمي عن شغلك عشان اسمك يتنسي شوية والناس تبطل تغير منك عشان متموتيش
وسيبي اللي حواليكي شوية يشتغلو
ووزعي شغلك على الناس اللي حواليكي
قلت ماشي مفيش مشكلة حتى لو اسمي مات في داهية
المهم اني اعمل حاجة قدام ربنا
وقد كان حاولت على قد ما اقدر اني اقلل نشاطي شوية
واستغليت الوقت ده في دراسة الجو العام في السياسة وكان هممني اوووي اني اعرف السياسين اللي بقالهم سنيين فشلو ليه وليه مفيش حاجة بتتغير من المعارضة ويعني ايه تغيير لاعنيف بس مش من وجهة نظر اكتر من كاتب واكتر من منظمة واكتر من بلد وايه الظروف اللي حصل فيها تغيير وكده
ويمكن كمان احبطت وقعدت في فترة اكتئاب من تغيرات بعض الاشخاص اللي كنت بثق فيهم
بس مكنتش اعرف ان النصيحة دي كمين ليا سواء مقصود بالشخص اللي قالي كده او لا
للاسف الشديد من وقتها والهجوم بيزيد وفي ضهري ومش لاقية ليه اي سبب
وياريت حد بيجي يقولي حاجة في وشي وكل لما اسال حد فيهم يا يقولي اني بتوهم حاجات مش بتحصل او انه او هي بيدافعوا عني وانه مش من ضمن اللي بيضربوني في ضهري
وكلام كتييير بلاقيه بيطلع عليا وحاجات انا معرفش عنها بتتقال اني بعملها
واكتشفت ان مش بس اللي اخاف منهم الامن زي ما كنت متخيلة
لا ناس طلع ليهم تاثير اكبر بكتيير من اللامن
الامن بيقبض علينا ويعزبنا وخلاص وده احيانا بيخدم القضية اكتر عشان بيتكتب في الاعلام فلان اتقبض عليه ليه
لكن في حروب باردة من تحت الطرابيزة بتحصل عاملة زي الفيروس
وحروب مش شريفة ولا نضيفة
واكتشفت اني في عالم تخلو فيه المباديء
عالم بيحاولو فيه يصطادو الطير لحد ما هيقع ولما يقع على الارض ينهشوا في لحمه ويمصه دمه
بس بعد كل ده قررت اني اقف واعمل الصح بعد ما كشفت كل الناس على حقيقتها وعرفت ميين الكويس ومين الفاسد
واني عشان احرر البلد دي لازم اكون حرة
ومش هخاف ولا من السحالي
ومش هخاف من امن الدولة
ولا من الحكومة ولا من النظام
مش هخاف الا من ربنا
وهستخيره هو في كل شيء مش حد تاني
وهنزل للناس تاني عشان ده المكان الوحيد اللي برتاح فيه عشان بلاقي الصدق
وواثقة ان ربنا هيظهر الحق مهما كان
وهقرا اكتر وهربط كل اللي بقراه بالواقع اللي احنا فيه
ومش هتقلب زي السياسين اللي بيتكلمو بالانشا ومحدش بيسمعلهم
ومش هحلم اني اوصل للنجومية
ومش هخلي الاعلام غاية بددل وسيلة وانجرف تحت قيوده
وهكسر كل القيود اللي مكتفاني وهصرخ تاني باعلى صوتي
وهحاول على قد ما اقدر اني احمي الناس النضيفة من قذارة السياسة
اللي عايز البلد دي تبقى نضيفة لازم يكون هو نضييف عشان يعرف ينضف غيره

Romance_by_immortal_darkness


اسماء محفوظ
بعد حرب لم ولن تنتهي
7 ديسمبر 2009

هناك 3 تعليقات:

  1. انتى بتنبهرى بسرعة

    ردحذف
  2. وكان نفسك تاخدى شهرة واديكى اخدتيها فى لمح البصر

    ردحذف
  3. نفسى أعرف انتى ايه بالظبط ..؟ منك انـتى .. بدل مااصدق كلام مرتضى منصور او غيره ولا انتى حد تانى غيره ..؟ ووالدك وحياتكم كلها ...... عاوز اعرف كل حاجه ورغم انك ماتعرفنيش لكن المفروض يهمك صورتك فى نظر اى حد ...؟ لو عاوزة تبعتى على إيميلى اهلاوسهلا
    elafdal2008@yahoo.com

    ردحذف