الأحد، 21 فبراير 2010

يوم في حب مصر بجد 19-2-2010 ... يوم استقبال البرادعي ومشاهد تهز القلب

امبارح كان يوم فريد من كل حاجة
من كتر التعب حتى مش قادرة اكتب فهقول كل اللي يجي على بالي من غير ترتيب

المشهد 1 : 10 الصبح
هدوووووووووووووووووء وتواجد امني بسيط

المشهد 2 : 11 ونص الصبح
امام مبنى 3 تواجد اعلامي كثيييييف وتواجد سياسيين من احزاب وحركات وشخصيات ولقاءات صحفية

المشهد 3: عدد الجماهير في ازديياااااد

المشهد 4 : بدا الهتافات بصوت عالي واغلبها النشيد الوطني

مشهد 5: سيدة عجوزة تحمل بوستر للبرادعي
سالتها حضرتك تبع ايه؟
قالتلي انا مش تبع حاجة انا جاية بس استقبل البرادعي
قلتلها يعني اانتي ملكيش في السياسة؟
قالتلي دي مش سياسة دي مصر .. احنا تعبنا من كل حاجة جه الوقت عشان نعمل حاجة

مشهد 6: سيدة في سن الاربعين من كتر التعب قعدت تستريح في مكتب تذاكر دخول الصالة
سالتها حضرتك تبع ايه؟؟
قالتلي انا مش تبع حاجة انا شفت الايفنت على الفيس وجيت
قلتلها يعني مش تبع اي تيار سياسي؟
قالتلي مبقتش ساسة بقى احنا اتخنقنا كل حاجة في البلد بايظة انا عندي اواد شايلة همهم هيعملو ايه من بعدي فاقل حاجة اقدمهالهم اني اطالب بحقهم في بلدهم واختارلهم الرئيس القادم ولازم كلنا نسعى لده

مشهد 7:
واقفة مع احمد ماهر ولقيت واحدة في اواخر التلاتينات تقريبا جاية تجري على احمد وتقوله حمدلله على السلامة يابطل انت متعرفنيش وانا مش تبع حاجة انا واحدة عادية بس بتابع الجروب بتاعك وكمل في طريقك انت اثرت في ناس كتيير اوووي وربنا يكرمك ويقويك ويقوي كل اللي معاك مع السلامة ومشيت

مشهد 8:
واحد شايل بنوتة عندها 4 او 5 سنيين بالكتيير وهي اللي بتهتف واحنا بنرد وراها
باسم الجموع
يابراااااااااااادعيييي
مفيييييييش رجووووع
يابراااااااااااااادعي

انا كنت لابسة علم 6 ابريل فوانا ماشية رايحة الكافتيريا بقى كل حد يشفني يسالني هو في ايه ويعني ايه 6 ابريل وانتو ومين والاسئلة دي:

مجموعة ستات وقفوني وسالوني هو في ايه؟
قلتلهم اصل انهاردة استقبال البرادعي
فواحدة قالتلي اعذريني انا فلاحة هو يعني برادعي مش دي المنطقة اللي في مية وحشة
قلتلها مفيش احلى من الفلاحين وده شرف والرادعي ده مسئول دولي كبيير ومصري وكان بيشتغل برة وخلاص شغله خلص وقال انه عايز يغير الدستور اللي بيمنع اي حد غير حسني مبارك او ابنه هما اللي يترشحه وهما اللي سايبين الناس تاكل في بعضها كده انتي حاسة انك عايشة كبني ادمة وواخدة حقوقك؟ قاتلي لا طبعا
قلتلها كلنا بقى عايزين الراجل ده يساعدنا اننا ناخد حقنا
قالتلي زي ايمن نور كده؟ قلتلها ااه بس ايمن نور عشان ملوش ضهر بهدلوه والشعب خاف
لكن البرادعي شخصية دولية فصعب يقدرو ياذوه والشعب لو وقف وقفة واحدة وراه هنكون كلنا اقويا وهناخد حقنا
فواحدة معاها قالتلي هو احنا ممكن نيجي نقف معاكو قلتلها طبعا انتو لازم تيجو معانا ومحدش هيكلمكو واللي هيكلمكو قولولو ان انتو حرين وجايين تستقبلو مصري عظيم
فرحوا اوووووي وقالولي صح يااارب بقى مصر تبقى احسن

اول مرة اشم ريحة الحرية وانا مش خايفة واحس ان في دمقراطية في مصر مع انها مش مصر والسر ان المطار منطقة دولية مينفعش يبقى فيه اي تعنف من اي نوع
ماشية في اركان المطار وبدخل الصالة وبقعد فيها وبتكلم مع الناس في تغيير النظاام وانا حررررررررة بجد الحرية دي شيء عظيم وجميل
اللي عاجبني كمان ان مع كل العدد ده ومع انهم ميعرفوش بعضهم بس كلنا بنتكلم كاننا نعرف بعض مفيش حد مكسوف من حد وكله بيتكلم مع كله اول مرة اشوف المصريين حاجة وحدة
انتمائك لمصر هو اللي بيخليك قريب للي جمبك
لقيت في ناس جايبة عيالها وعيلتها وجايين يستقبلو البرادعي وهما مش منتمين لاي تيار سياسي جايين بفررحة وامل انهم يرشحو البرادعي عشان يغير البلد دي للاحسن

شفت في عيون الناس لاول مرة في حياتي الامل في شيء
شفت الناس اللي ملهاش في السياسة بتهتف لمصر مش للكورة
شفت العاملين في المطار وهما فرحانين ومستنيين ميعاد شغلهم يخلص عشان ينضمو لينا
شفت ان مفيش تحرشات ولا ضرب ولا عنف ولابلطجة في عدم وجود الامن
شفت الناس كلها مش جاية للبرادعي عشان البرادعي لأ هما جايين لمصر وبس والبردعي ده مجرد رمز لبديل رئاسي نقدر من خلاله اننا نكون وراه ويقدر يجمعنا على بناء مصر من جديد
شفت الهتافات وهي بتهز المطار كله وبتهز قلوبنا
شفت الفرحة في عيون الناس

قد ايه فرحت لما لقيت ناس بتقولي 6 ابريل انا في الجروب معاكو وبجد فخورين بيكو ... ولما يسالوني عن اسمي واقولهم اسماء محفوظ يقولولي ايوة انتي اللي بتبعتي رسايل من على الجروب
بجد في أمل وبجد الناس مش زي ما احنا فاكرين لأ المصريين دول احلى ناس في الدنيا دي كلها
طيبة وحنية وجدعنة

انا مكنتش حاسة اني غريبة انا كنت حاسة اني في بلدي بجد كل دول اهلي وحبايبي
نظرة الحب في عيون كل الناس
ناس محترمة بجد
انا حاسة ان االلي شفته امبارح رد فيا الروح واداني قوية اني انزل بكثافة للناس في الشارع حتى لو هخبط علي بيت بيت واتكلم معاهم واقولهم يلا معانا ايدك في ايدي نغير مصر

بحب يا مصر وبحب كل مصري فيكي كل مصري بجد بقبله وبعقله مصري
بحبك يا مصر اووووووووووووووووووووي
بجد انا عمري ما كنت اتخيل ان المصريين ممكن يتعبو التعب ده كله من 10 الصبح ل 7 ونص على رجيليهم من غير راحة وهما جواهم ان كل التعب ده لمصر
بحبكو اوووووووووي


تنبيه هام:
بجد انا عرفت ان الناس متبعانا حتى لو مش بيكلمونا او مش بيشاركو بس احنا اللي بنديهم الامل فياريت نكون قد المسئولية وقد ثقتهم فينا عشان الناس دي فعلا تستاهل اللي بنعمله عشانهم وعشان مصر
واسفة اني طولت عليكم

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق